موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق

موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق

مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت
موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق

موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق

مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت

سیستم انتقال متغیر پیوسته


ترجمه و گردآوری: اصغر ناصری


وظیفه جعبه دنده در یک خودرو، تغییر نسبت سرعت میان موتور و چرخهای خودرو است. به عبارت دیگر بدون جعبه دنده خودروها تنها یک دنده خواهد داشت و در آن دنده خودرو با حداکثر سرعت ممکن حرکت می کند. برای یک لحظه تصور کنید که خودرو شما تنها در دنده یک یا دنده سه بتواند حرکت کند. در حالت اول خودرو می‌تواند از حالت سکون شتاب خوبی گرفته و تا بالای یک تپه پرشیب بالا برود، اما حداکثر سرعت آن تنها چند کیلومتر بر ساعت خواهد بود. در حالت دوم خودرو با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در بزرگراه حرکت می‌کند اما قادر به بالا رفتن از جاده‌های شیب دار نخواهد بود.

 

چرخدنده اتوماتیک در یک مدل مرسدس بنز


بنابراین جعبه دنده باید دارای تعداد مشخصی حالت مختلف نسبت سرعت یا دنده از کم تا زیاد باشد تا بتواند از گشتاور موتور با تغییر شرایط رانندگی بهترین استفاده را بنماید. دنده‌ها می‌توانند دستی یا خودکار باشند.

 

در یک جعبه دنده خودکار، چرخدنده ها به انتقال و تغییر جرکت دورانی و گشتاور اعمالی به چرخها می پردازند. نسبت‌های دنده ای مختلف تولید شده توسط جعبه دنده توسط مجموعه ای از چرخدنده های سیاره ای تولید می شود و نوعا چهار دنده جلو و یک دنده عقب تولید می کند. وقتی دنده بطور خودکار عوض می شود راننده احساس تکانی در خودرو خود می نماید.

 

برخلاف دنده خودکار، سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته (CVT=continuously variable transmission) دارای یک جعبه دنده با تعداد معینی چرخدنده نیست، به عبارتی در اینجا چرخدنده های درگیر وجود ندارند. متداول ترین نوع CVT بر اساس یک سیستم چرخ-تسمه ای مبتکرانه عمل می کند که امکان تغییر نسبت های نامحدود میان بالاترین و پایین ترین دنده را بدون انتقال های پله ای می دهد.

 

جعبه دنده تسمه ای CVT


با وجودی که در این سیستم، دیگر خبری از چرخدنده ها نیست باز واژه "دنده" بکار می رود. در اینجا منظور از دنده  نسبت سرعت محور موتور به سرعت محور چرخهاست. برای راحتی در اینجا نیز نسبت های مختلف سرعت با غنوان دنده توصیف می شود.

 

با نگاه به درون یک جعبه دنده خودکار مجموعه پیچیده ای از چرخدنده ها، ترمزها، کلاچها و اسباب مختلف می بینیم. در مقام مقایسه، یک سیستم انتقال پیوسته متغیر بسیار ساده تر است. بیشتر CVT ها تنها سه جزء اصلی دارند:


یک تسمه فلزی یا لاستیکی با قابلیت انتقال قدرت بالا

یک قرقره محرک با ورودی متغیر

یک قرقره خروجی متحرک (به حرکت درآورده شده)


 


سیستم های CVT همچنین دارای ریزپردازنده و حسگر هستند اما این سه جزء نامبرده عناصر اصلی این فناوری بشمار می آیند.

 

قرقره هایی با قطر متغیر قلب یک سیستم CVT بشمار می آیند. هر قرقره از دومخروط 20 درجه تشکیل شده که روبروی هم قرار گرفته اند. یک تسمه در شیار بین دو مخروط حرکت می کند. در صورتی که جنس تسمه ها از لاستیک باشد، تسمه های با مقطع V شکل ترجیح داده می شوند. گیرش اصطکاکی این تسمه ها به علت مقطع V شکل آنها بیشتر است.

 

وقتی دو مخروط قرقره دور از هم باشند (زمانی که قطر افزایش می یابد)، تسمه در قسمت پایین تری ازشیار قرار گرفته و شعاع حلقه تسمه ای که دور قرقره می گردد کوچکتر می شود. وقتی مخروطها نزدیکتر به یکدیگر می شوند (زمانی که قطر کاهش می یابد)، تسمه در شیار بالاتر رفته و شعاع حلقه تسمه دور قرقره بزرگتر می شود. سیستم های CVT می توانند از فشار هیدرولیکی، نیروی گریز از مرکز یا کشش فنر برای ایجاد نیروی لازم جهت تنظیم نیمه های قرقره استفاده کنند.

 

 

قرقره های با قطر متغیر باید همیشه بصورت جفت باشند. یکی از قرقره ها که به عنوان قرقره محرک (drive pulley) خوانده می شود، به میل لنگ موتور متصل است. قرقرهمحرک به نام قرقره ورودی نیز خوانده می شود زیرا انرژی موتور را وارد واحد انتقال (جعبه دنده) می نماید. دومین قرقره، متحرک (driven) خوانده می شود زیرا توسط قرقره محرک رانده می‌گردد. این قرقره که به صورت خروجی عمل می کند انرژی را به محور چرخها انتقال می‌دهد.

 

وقتی یکی از قرقره ها شعاع خود را افزایش می دهد، دیگری شعاع خود راکاهش می دهد تا تسمه کشیده باقی بماند. با تغییر شعاع نسبی دو قرقره نسبت به یکدیگر، تعدادی نامتناهی نسبت دنده ای از کم تا زیاد و تمامی مقادیر دلخواه مابین اینها تولید می‌گردد.

 

برای مثال وقتی شعاع گام روی قرقره محرک کوچک و روی قرقره متحرک بزرگ است، سرعت دورانی قرقره متحرک افزایش می یابد که نتیجه آن یک دنده پایین است. وقتی شعاع گام روی قرقره محرک بزرگ و رویقرقره متحرک کوچک است، سرعت دورانی قرقره متحرک افزایش یافته و دنده بالاتر می رود. بنابراین از لحاظ نظری یک CVT دارای تعدادی نامتناهی دنده درتمامی زمانها و تمامی سرعت های موتور است.


منبع:

http://auto.howstuffworks.com/cvt.htm



مقایسه نمرات IELTS و TOEFL

منبع: سایت eslpod.com



TOEIC to TOEFL to IELTS: Comparing English Test Scores

I got an interesting question recently from a listener, Mauricio, about how the different English proficiency tests compare to one another. Mauricio took the Test of English for International Communication (TOEIC), and wants to know what his approximate score would be on the International English Language Testing System (IELTS), another popular test of English skills. All these tests can be very confusing, since there is also a test for university students, the Test of English as a Foreign Language (TOEFL), which is the most popular of them all.

Unfortunately, these tests are different and cannot always be directly compared. In fact, the publisher of the TOEFL and the TOEIC says that you just can’t compare those two tests because they are so different. However, one Canadian language school published this comparison on their website:

TOEIC
Source: Vancouver English Centre

These comparisons are not official or taken from the companies that make these tests. They are what at least one school uses, so they may be helpful to you.

مروری کوتاه بر روش اجزای محدود


هدف از این تحلیل یافتن جابجایی انتهای آزاد تیر یک سرگیردار شکل زیر در اثر اعمال یک نیروی مشخص، تنش ایجاد شده در تیر و نیروی واکنش انتهای مقید تیر است.


در این حالت تیر نشان داده شده در شکل بالا با دو عنصر خرپایی مدل شده است. در Abaqus عناصر خرپایی تنها قادر به تحمل بار محوری هستند. مدل ساده شده در شکل زیر همراه با اسامی گره ها و عناصر نشان داده شده است.





FEA

برگزاری دومین همایش هنری


دومین همایش هنری با حضور جمعی از اساتید هنرهای تجسمی و صنایع دستی برگزار گردیده و مورد استقبال شهروندان عزیز قرار گرفت. تصاویری از این همایش که همراه با برگزاری کارگاه آموزشی در فضای آزادبودرا ملاحظه می فرمایید.







غیرفعال کردن ژنهای پیری باعث طول عمرمی شود


جوانی، بلوغ، پیری. هر مرحله در پیرشدن فیزیولوژیکی انسان با الگوهای متفاوتی از اظهار ژنها (gene expression) مشخص می شود و این امر جستجو بدنبال "ژنهای پیری" را با دشواری مواجه می سازد. برای حل این پیچیدگی، دانشمندان موسسه ETH  زوریخ الگوهای ژنی مرتبط با پیری را در الگوهای اظهار ژنی گونهه هایی از موجودات جوان، بالغ و پیر با یکدیگر مقایسه کرده اند. این گونه ها عبارت بودند از کرمها، گورخرماهی(zebrafish) و موش. دانشمندان امید دارند با این مقایسه بتوانند ژنهایی را که در طول تکامل حفظ شده اند مشخص کرده و در نتیجه ژنهای مرتبط با پیری در انسان را نیز کشف کنند.

 

پس از اندازه گیری تولید RNA پیام رسان (که نماینده فعالیت ژنهاست) در 40 هزار ژن در هرکدام از مراحل پیری، این دانشمندان توانستند ژنهایی را با نظم مشابه در هرکدام از گونه‌ها شناسایی کنند. آنها چنین یافتند که سه گونه یاد شده تنها 30 ژن مشترک با اثر قابل توجه بر فرایند پیری دارند.

 

علاوه براین، دانشمندان آزمایشهایی انجام داده اند که در آنها mRNA های ژنهای متناظر این گونه ها را بطورانتخابی غیرفعال (بلوکه) کرده‌اند. این آزمایشات به دانشمندان امکان داده‌اند اثر این ژنها را بر فرایند پیری در کرمها بررسی کنند. با بلوکه کردن یک دوجین از این ژنها، دانشمندان قادر به افزایش طول عمر کرمها در حدود 5 درصد شده اند.

 

یکی از این ژنها اثرگذاری خاصی از خود نشان داده است: ژن bcat-1. وقتی فعالیت این ژن متوقف شد، طول عمر کرمها افزایش قابل توجه 25 درصدی یافت.

 

دکتر مایکل ریستو نویسنده اصلی مقاله ای در این رابطه بوده که در نشریه Nature Communication به چاپ رسیده است. مقاله با عنوان "کاتابولیسم آمینو اسید با شاخه های زنجیری یک تنظیم گر محفوظ پیری فیزیولوژیکی است"، نوع کارکرد ونحوه عمل ژن bcat-1 را تشریح می کند.

 

ژن bcat-1 کد آنزیمی با همان نام را حمل می کند که آمینواسیدهای به اصطلاح شاخه دار زنجیری را می شکند. این واکنش ها که بطور طبیعی در اجزای سازنده پروتئین ها روی می دهند، شامل آمینو اسیدهای ال-لیوسین، ال-ایزولیوسین و ال-والین می شوند.

این آمینواسیدها یک سیگنال نورو-اندوکرین وابسته به LET-363/mTOR را کاهش می دهند که برپایه گیرنده های مرتبط با آن، بر طول عمر تاثیر می گذارد. وقتی پژوهشگران مانع فعالیت آنزیم bcat-1 شدند، آمینواسیدهای شاخه دار زنجیری تجمع حاصل کرده و یک توالی آبشاری سیگنالهای مولکولی راآغاز کردند که باعث افزایش طول عمر در کرمها می شود. علاوه برآن طول دوره ای که کرمها سلامت خود را حفظ می کردند نیز افزایش یافت. با افزودن این سه آمینواسید به غذای کرمها نیز طول عمر آنها افزایش یافت.


منبع اصلی:


http://www.genengnews.com/gen-news-highlights/suppressing-aging-genes-extends-lifespans/81252042/


نقل از وبلاگ دنیای علم و تکنولوژی