موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق

موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق

مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت
موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق

موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق

مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت

مروری بر روش های آموزش زبان انگلیسی


 

بهترین روش آموزش زبان انگلیسی چیست؟ زبان شناسان طی مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که یک روش یگانه را نمی توان به عنوان بهترین روش آموزش برای تمامی افراد در تمامی زمینه ها معرفی کرد و هیچ روشی دارای برتری ذاتی نسبت به روشهای دیگر نیست.

 

همچنین بکاربردن یک روش شناسی یکسان برای تمامی فراگیران همواره ممکن یا مناسب نیست، زیرا این فراگیران دارای اهداف، محیط ها و نیازهای آموزشی متفاوت هستند.

 

یک مربی زبان حرفه ای و باتجربه همواره به روش انتخاب گرایی اصولی (Principled Electicism) متوسل می شود و برحسب اهداف، سبک یادگیری و پیش زمینه خاص هر فراگیر مناسب ترین روش را برای او انتخاب کرده و بکار می برد.

 

روشهای آموزش زبان در سالهای اخیر بویژه در طول 40 سال گذشته بسرعت متحول شده اند. بنابراین لازم است که هر آموزگار زبان انگلیسی این روشها را شناخته و مناسب ترین آنها را برای هر فراگیری بکار برد.

 

مرور کلی

هرکدام از روشهای آموزشی مبتنی بر چشم انداز ویژه ای از درک زبان و فرایند یادگیری هستند که فنون و مواد آموزشی را به ترتیبی از پیش معین بکار می‌برند. اصلی ترین روشهای آموزش زبان به ترتیب تاریخی عبارتند از:

 

روش گرامر و ترجمه (Grammer-Translation): این روش مبتنی بر یادگیری فن ترجمه از زبان انگلیسی به زبان مادری است ودر این راه بر یادگیری قواعد زبان انگلیسی و ساختار صحیح جملات تاکید زیادی می شود.

 

روش مستقیم (Direct Method): که روش طبیعی نیز گفته می شود بر یادگیری زبان روزمره گفتاری متکی است و در این راه دانش آموزان تشویق به ارتباط دادن مستقیم مفاهیم به زبان انگلیسی می شوند. آموزگار به زبان انگلیسی آموزش های خود را ارائه می کند.

 

روش سمعی-زبانی (Audio-Lingualism): در این روش تاکید اصلی بر تمرینات گوش دادن وصحبت کردن به زبان انگلیسی است و از زبان مادری هیچ استفاده جانبی نمی شود.

 

رویکردهای انسان گرایانه (Humanistic Approaches): از موسیقی و فعالیت های تفریحی برای ایجاد محیطی مشوق یادگیری زبان استفاده می شود. تعامل فعال دانش آموزان با یکدیگر برای درک انگلیسی بسیار تشویق می شود.

 

یادگیری ارتباطی (Communicative Language Teaching): از طریق ایفای نقش های اجتماعی، بازیها و تلاش در پرکردن شکاف های اطلاعاتی سعی در ایجاد ارتباطات صحیح و معتبر با سایر فراگیران زبان انگلیسی می شود.

 

انتخاب گرایی اصولی (Principled Electicism): در این روش، فنونی انتخاب می شود که بهترین تناسب را با زمینه کاری و اجتماعی فراگیر داشته و بیشترین جذابیت را برای او داشته باشد.

 

مسایل حل شده از انتگرال


روشهای مختلف انتگرال گیری یکی از مباحث مهم ریاضیات دانشگاهی است. محاسبه انتگرال تحلیلی توابع علاوه بر اهمیت زیاد در حساب دیفرانسیل و انتگرال، ورزش فکری بسیار جذابی بشمار می رود. در فایل زیرمی توانید 12 مساله جالب انتگرال با حل را ببینید.



سری اول مسایل انتگرال

روشی ساده برای تجزیه چند جمله ای درجه دوم

تالیف: اصغر ناصری (asna50@yahoo.com)


در کتابهای درسی دبیرستان روشی استاندارد برای تجزیه یک چند جمله ای درجه دوم با استفاده از اتحاد یک جمله مشترک داده شده است که آن را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:



در این جا می خواهم روشی ساده تر برای این تجزیه معرفی کنم که گرچه ممکن است درک منطق آن ساده نباشد ولی روشی است درست و میانبر. استفاده از این روشهای سریع و میانبر وقتی دانش آموز روشهای اصلی را درک کرده مشکلی ایجاد نمی کند و باعث صرفه جویی در وقت می شود؛ بویژه وقتی که مساله اصلی تجزیه چند جمله ای نبوده و بخواهیم از حاصل تجزیه در مساله مهم تری استفاده کنیم. مراحل روش به قرار زیر است:

1. ابتدا ضریب جمله درجه دوم را حذف کرده و در عدد ثابت ضرب می کنیم:

2. حالا این چند جمله ای ساده شده را تجزیه می کنیم. باید دو عدد بیابیم که حاصلضرب آنها -36 و مجموع آنها +5 باشد: 

3. حالا جمله مشترک x را به 6x تبدیل می کنیم. یادمان باشد که 6 همان ضریب جمله درجه دوم است:

4. از عبارات داخل پرانتز فاکتورگیری می کنیم:

5. ضرایب را حذف می کنیم. تجزیه کامل است:

همانطور که می بینید مراحل کار بسیار ساده تر از روش اصلی است. حالا این روش را در مورد چندجمله ای های زیر امتحان کرده و با پاسخ مقایسه کنید: